1. Gå en promenad på morgonen, det ger dig en känsla av att du går någonstans istället för att bara vara hemma. Det kommer också att väcka din kropp och få blodcirkulationen att gå.
  2. Ställ in tidtagare för den tid du ska studera och kom ihåg att ta pauser! Till exempel; 30 min studier, 5–10 min paus, 30 min studier ... och så vidare, eller vilken tidsintervall som helst som passar dig bäst.
  3. Flytta din kropp regelbundet, under pauserna eller till och med under föreläsningarna. Sträck, hoppa runt, dansa, gör några knäböj / sit-ups - det finns oändliga sätt att göra detta! Försök att gå dagliga promenader (se tips 1). Att varje dag få lite frisk luft och dagsljus, eller solljus om du har tur, är en bra rutin att försöka få tag på!
  4. Ändra din studiemiljö om möjligt. Sitt vid köksbordet, vid ditt skrivbord, i soffan, lyssna på föreläsningar medan du sitter på golvet, placera din dator så att du kan stå upp osv. Detta ger dig variation i din dag och förhoppningsvis hjälper dig att hålla ditt fokus.
  5. Eller om du vill skilja dina studier från din fritid lite mer, ha en specifik plats där du gör dina läxor, föreläsningar etc som du inte använder under din fritid. Detta ger dig en bättre känsla av när du arbetar och när du är fri (så att du inte känner att du ständigt studerar).
  6. Försök att läsa framåt (som alltid hehe), det kommer faktiskt att göra det lättare att följa föreläsningarna och ställa relevanta frågor om saker du inte riktigt får eller bara undrar över. Om det finns något som är oklart ber läraren att klargöra, det finns förmodligen fler elever som undrar över samma ting!
  7. Fråga lärarna om du kan spela in föreläsningarna i Zoom eller be om förinspelade föreläsningar. En annan sak är att fråga om du kan få presentationerna i förväg, så att du kan titta igenom dem och / eller anteckna direkt i presentationerna under föreläsningarna (Adobe Acrobat Reader är ett bra program för detta).
  8. Ha Zoom-möten med dina klasskamrater! Studera tillsammans antingen genom att prata / diskutera eller bara stanna tyst och studera på egen hand men med möjlighet att ställa frågor eller diskutera något som en av er inte förstår. Detta har hjälpt oss att studera utan långa pauser och distraktioner / förhalning.
  9. Försök att hålla jämna steg med hushållssyslorna. Det kommer att göra livet hemma (och fokusera på dina studier) enklare om det inte är en total röra runt dig ..!
  10. Om vädret tillåter det, äta din lunch ute! Frisk luft och en förändring av miljön kommer att rensa huvudet och sänka din stressnivå - ta djupa andetag och bara kyla ett tag.
  11. Gör en lista / hålla reda på allt du har gjort varje dag (som i en kalender eller något liknande). Detta kommer att visa dig hur mycket du faktiskt gör, trots känslan av att du inte har gjort någonting (många av oss kämpar med det).
  12. Och slutligen; var snäll och skonsam mot dig själv! Det här är en riktigt konstig och förmodligen stressig tid för oss alla, med mycket osäkerhet, bekymmer och nya situationer. Det är ok att kämpa och be om hjälp eller stöd! Så kom ihåg att ge dig själv en paus, göra roliga saker, prata med vänner och familj, ta en promenad i skogen, lyssna på roliga podcaster etc.

Du har det här!

/SCEG